10 Jul
10Jul

זה כבר מאמר חצי אישי, חצי שיווקי, חצי תדמיתי, והרבה לעצמי.

אספר בקצרה על התגלגלות העסק שלי, ואסכם במה הצליח לי שיווקית, שיהיה לי וגם לכם מה ללמוד.


שותפים לדרך?

אין דבר יותר גרוע משותפים... כשהקמתי את העסק לפני בערך שנתיים הקמתי חברה עם שותף. חייב לציין, בנאדם מקסים, מנטור לכל מה שקשור לתכנות ועסקים, ואני אוהב אותו מאוד עד היום. אבל... כפי שלמדתי שככה זה בעסקים, צריך בסוף מישהו שקובע, וכיוון שבסוף החברה על שמו, והוא השיג את הלקוחות, והוא גלגל את הכסף... פתאום משותף מצאתי את עצמי שכיר. פתאום מבעל דעה, כאשר היה לקוח קקה, נהייתי לזה שמתלוננים עליו ואליו... משכתי כמה זמן כי האמנתי בשותף, והוא אכן הצליח בענק ואני מפרגן לו מאוד, אבל הלקוח הצליח לפוצץ אותי, ואיבוד לקוח, מסתבר, יותר חזק מהרבה קשרים טובים, וזה נגמר בינינו לא טוב לצערי.

אבל זה היה מאוד לטובה... כי כאשר הייתי באמת לבד, נאצלתי להתחיל ללמוד להקים עסק לבד..


אלי שביט

אם אתה רוצה להקים עסק, לבד, כמו שצריך, מרויח, בזהירות, בלי השקעות והלוואות, בלי כלום, פשוט להתחיל עסק מאפס ולהצליח עם מנטור עולמי שינחה אותך יד ביד, תרשם הרגע לקורס סטארט אפ.

חיפשתי לי הרבה זמן את המידע וההדרכה איך להקים עסק משלי, ופחדתי כי אז לא כ"כ היו לי הזמנות, ורוב המנטורים והיוטיובים זה או "בוא נעשה עכשיו מלא כסף!!!" או "תחשוב חיובי והכסף יגיע".

הפרקטיים שביניהם דיברו בעיקר איך אני חוסך... 

אבל השם תמיד עם היהודים, ושולח מלאכים ברגע הנכון. כשבועיים לפני הפיצוץ מצאתי את אלי שביט.

כשמצאתי את אלי הכל היה אחרת. קודם כל "תתאמץ ותרויח", כבר נשמע יותר הגיוני. שנית, דגש על בלי הלואות ובלי הון התחלתי ובלי רעיון, זה כבר באמת רציני. טחנתי חודש כל פירור של חומר חינמי שלו באתרים שלו וביוטיובים ונרשמתי, רק התוכן שווה כל שקל, רק מהתוכן התחלתי לתת יעוץ עסקי לאנשים, והם היו מרוצים והם התחילו להרויח כסף ומהר.

זה היה לפני שנה.


חכם בלילה גאון בלון

לא אשתמש בביטויים יותר בוטים למרות שזה מה שמגיע לי, הייתי פשוט אידיוט! במשך כמה חודשים, אני נותן יעוץ לאחרים ועובד להם ואני מנסה את שלי כמו כל גאון ממוצע שחייב לבדוק לבד. עד שנגמר כל החסכונות ולקחתי את ההלואה הראשונה שלי בחיים. מרוב היסטריה בכיתי והתחלתי לחפש עבודה שכירה מתוך יאוש. 

אבל השם תמיד עם היהודים, ושולח מלאכים ברגע הנכון. יום לפני שהתקשרו להגיד לי שהתקבלתי, סגר איתי לקוח יעוץ קבוע בתכנות, אמנם חצי כסף אבל גם חצי שבוע. 

זה היה לפני חצי שנה.


להיות תלמיד

ואז עברתי להיות תלמיד. אני מאז עושה בדיוק מה שכתוב בקורס, שואל את אלי מה לעשות, ועושה בלי לחשוב הרבה. ומרויח הרבה. זה קשה, עובדים קשה, אבל אני מפרנס את עצמי לבד. וזה העיקר, אני היום לא צריך טובות, לא הלוואות, לא עזרה, כשאני תקוע אני יודע מה לעשות, ואם לא יש לי מנטור, אמיתי, אכפתי, גאון. ויש גם עתיד ברור, לאן הולכים, ואיך מתקדמים.


יאללה דבר שיווק

אז לגבי העתיד, אני בונה לפי ההדרכה של אלי ואדווח כשזה יצליח. בנתיים אדבר על תוצאות שמאחור.

אז בתור התחלה, עוד מלפני שנתיים, נרשמתי לאתר פרינלסרים בשם xPlace. נכון להיום, לדעתי, הוא היחידי ששוה, והוא שווה מאוד.

השבוע בדקתי עוד אתרים, מצאתי עוד כמה בחו"ל, אמנם מחירים הרבה יותר נמוכים ממה שאפשר לקבל בארץ, אבל אני מניח שלאחר הרבה המלצות אפשר לעלות במחיר.

האתרים הם freelancer, upwork, guru. אם אתם שואלים למה אני לא שם לינקים, זה כי אלי לימד אותי להתאמץ בשביל עצמי, ואני רוצה שאתם תתאמצו בשבילכם.


אתרי פרילנסרים

אז לקח ראשון למתכנת המשווק - תרשם לאתרי פרילנסרים, ותבין וגם זה לוקח זמן

אגב שניה בxPlace עשיתי חינם, ועוד 2 במחירי ריצפה כדי לקבל המלצות. מאז אני מקבל ב150 לשעה, ניסיתי 250 אבל זה עובד רק בתחומי SharePoint אבל שם יש לי בלעדיות, לא הרבה מכירים את התחום, ויש מעט מאוד הזמנות שם. אני יכול לקבל יותר הזמנות אם אני ארד במחיר, אבל קשה לי. כך או כך, הלקח הוא תעשה 2-3 עבודות בחינם/ריצפה, ומאז תעשה הכל רק הכי טוב ובמחיר הוגן, ולפחות תתפרנס.


דלת דלת 

גם את זה ניסיתי, והאמת שהולך לא כזה רע, ביום טיולים, אם אני באזורים עם קהל יעד נכון, אני יכול להשיג עבודה אחת. זה אחת, אבל בעולם שלנו זה יכול לסגור חודש. 


טלפונים 

להתקשר לכל הרשימת אנשי קשר שלך. לא הביא לי עבודה אבל הרבה ידע והכוונה. אגב לחזור ללקוחות גם מניב תוצאות לפעמים.


כרטיסי ביקור

כבר כמעט התייאשתי מכרטיסי ביקור עד שקרה משהו מעניין, הוצאתי חדשים כי נגמר מסיבוב דלת לדלת, וזה פעם שלישית או רביעית, וכל פעם אני מתקן את התוכן לפי מה שאנשים מגיבים. כבר כמעט התיאשתי, כי מעולם לא התקשרו עד שיומאחד שיניתי שיכלול "פורטלים", ואז התקשר מישהו. ועוד איך? חבר לקח ממני איזה 100 כרטיסים לחלק על חלונות הרכב... לא שיטה יעילה במיוחד, כי 100 כרטיס זה אזור ה100 ש"ח, ולתת למישהו לחלק זה כסף, אבל כשיש לך את הנוסח סוף סוף מסתבר שגם זה עובד.

זה בפני עצמו לימוד, לדבר עם לקוחות ועם הרבה סבלנות ונסיונות להבין מה עובד ומה לא עובד, מה הוא מבין ומה הוא לא מבין, עד שתמצא.


חברות גדולות

מכללות או חברות פיתוח אחרות לא פעם ולא פעמיים צריכים עזרה. זה בד"כ הלקוחות הכי גרועים, שעתי משלמים מעט, משלמים שוטף +30/60/90, ואם אתה לקוח משהו FIX בשביל להרויח משהו אז בכללללללל זה שטוף+הנצח עד שלקוח מאשר, וסבבי באגים וכו'. אני היום יודע שעבודות מהם זה כמו השקעה בבורסה, עובד היום כדי שמתישהו אקבל בונוס... אני לא אומר שלא, אני אומר לזכור שזה לא לכסף שוטף ונזיל, זה לדעת שאתה עושה עבודה שלא תביא כסף החודש, זה כסף שצריך להיות לך בראש כבונוס, ומתי שיכנס יכנס, אם אתה ממתין לכסף זה בעיה.


ללמד במכללות

היום לפחות, הן מחפשות מרצים, יש עבודה אם אתה טוב ויודע ללמד, ומשלמים החל מ120 לשעה, יש יותר אבל אתה צריך שם ונסיון. זה אחלה בשביל בסיס בטוח (למרות שזה גם שוטף+) אבל זה ממש טוב לצייד של פרילנסים מתחילים, טובים וזולים. כל כיתה יש 1 או 2 שפיצים שיודעים לעבוד ויכולים לעזור במחיר ריצפה בשביל נסיון. ומדי פעם אפילו יש עבודה.


מה לא הצליח לי 

לגבי פה לאוזן עדיין לא קורה אצלי ..

גם נושא של גוגל מקומות עשה קצת הפניות אבל לא משהו שסגר. 

גם עשיתי קצת בזק עסקים וזה, הטלפונים היחידים היו שאלות .. לא שווה את הכסף. אולי אם יהיה לי נוסח טוב יותר.


סיכום

העיקר תלמד לתת עבודה ולהיות טוב. אתה חייב לעשות כמה עבודות במחיר ריצפה או חינם וללמוד לרצות לקוח. קשה להגיע למצב שיש לי היום 10 המלצות סXPLACE הכל 5 כוכבים. מאוד חשוב - אל תתפטר. אצלי זה היה לא לגמרי מרצון, וזה היה כואב, וחבל. אחרי שתדע לתת עבודה תעשה כמה במחיר תחרותי, תגיע למצב שאתה יודע לשכלל כמה אתה עובד וכמה אתה מקבל. ברגע שתבין איך זה עובד, תוכל להתחיל בעדינות להעלות מחיר באזורי ההתמחות שלך.

תנסה את כל השיטות, למרות שאם אתה לא לחוץ אז אתרי פרילנסרים כרגע יכול לתת לך את כל מה שאתה צריך לבד. 

והכי חשוב - ללמוד ללמוד ללמוד. לקוח חייב לצאת מרוצה נקודה. בהתחלה זה ידרוש הרבה הפסדים (10 ימים לעבודה של 500 שח) הרבה לימודים, הרבה לקבל תלונות לא מוצדקות ולבקש סליחה. אבל אם תתמיד אחרי 3 או 4 עבודות אתה תלמד, וזה יתחיל לרוץ. 

ואגב, עד היום אין לקוח שלא מפתיע אותי לרעה במשהו, תמיד אני מבקש סליחה ותמיד שם את זה מראש מול הלקוח הבא, ולאט לאט לומד להגן על עצמי.

והנושא של כרטיסי ביקור, של הנוסחים, קריטי גם הוא.




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.