17 Jan
17Jan


התשובה הפשוטה זה צאט מבוסס למידת מכונה. כלומר זה לא בינה מלאכותית. זה ML וזה לא AI.

רגע - מה ההבדל?


אז להלן תוכן העיניינים:


1. מה זה ML, למידת מכונה?

2. מה זה AI, בינה מלאכותית?

3. מה זה ChatGPT?

4. איך אני יכול להעזר ב- ChatGPT?

5. למה אני חושב ש ChatGPT וגם AI אמיתי זה ברכה לעולם?



1. מה זה ML, למידת מכונה?


מכונה הכוונה למחשב לדוגמא, או תוכנה. זה תוכנה שיודעת לקרא נתונים ולהסיק מהן מסקנות מתוך המשותף שביניהן. לדוגמא אם תראו למכונה שהמתכנתים שלה כיוונו אותה ללמוד איך נראה כלב, אז ייתנו לה מלא תמונות של כלבים, ואז היא תדע לזהות כלב בתוך תמונה מורכבת כגון בין אנשים או גן חיות.

הבה ניתן דוגמא פשוטה, איך פותרים 13*16 , בהנחה שאנחנו וידעים את לוח הכפל? מפרקים אותו:

(10+6)*13 => (10*13) + (6*13) =>  (10*13) + (6*10) + (6*3) = 208

אז אם נקח מכונה, נכוון אותה ללמוד תרגילי חשבון, וניתן לה כמה דוגמאות של פתירת תרגילים מסוג זה, ואולי מאות, אזי כאשר ניתן לה תרגיל כגון 67*48 היא תדע להסיק כיצד לפרק את התרגיל ולפתור אותו.

אבל זה הסקת מסקנות. מספיק שניתן לה תרגיל אחד שגוי "ללמוד" (כלומר להתאמן עליו) ממנו הרי שמעתה היא תפתור תרגילים לא נכון.

גם בדוגמא של הכלב, תמונה אחת של חתול וזה לא יהיה יעיל יותר.


דוגמא נפלאה להבדל בין AI לML הוא כאשר שאלו את ChatGPT שאלה כזו:

"לאמא של משה 4 ילדים. ראובן שמעון ולוי. מה שם האח הרביעי?".

ChatGPT ענה שאין מספיק מידע לענות על התשובה, בזמן שאני ואתה מיד מבינים שהתשובה היא משה. AI לעומת זאת היה עונה על זה (עם מספיק אימון). ML לא יכול לענות על זה (אא"כ מקימים בוט מיוחד לחידות מהסוג הזה בדיוק)


2. מה זה AI, בינה מלאכותית?


בינה מלאכותית זה כבר מחשב שיודע לחשוב ולהבין. לדוגמא, AI לא צריך שייתנו לו 100 תרגילים כדי לפתור תרגילים חדשים (עם דיוק של 99% בלבד) אלא כמו אני ואתה, פעם אחת מלמדים את העקרון, וזהו, הוא יודע לפתור תרגילים.

בניגוד לML, הAI יודע לחשוב, לעשות דברים שלא לימדו אותו, לקחת כללים ולפיהם לייצר משהו חדש כמו ציור חדש או קוד חדש.


3. מה זה ChatGPT?


GPT זה ראשי תיבות של Generative Pre-trained Transformer או בעברית, עד כמה שאני יכול לדייק, "מחולל, מאומן מראש, להעברה", וכעת נבאר:

כיוון שאנחנו מדברים על צאט, הוא צריך לחולל, כלומר לייצר, תשובות, היינו מילים, משפטים, ותוכן רחב וממוקד.

מאומן מראש - כלומר המכונה "למדה" והתאמנה מראש על תוכן מסויים. במקרה של ChatGPT הוא התאמן על רוב התוכן הקיים באינטרנט בשנים 2021-2022.

"להעברה" הכוונה מתוך המושג של TL, Transfer Learning, שזה מושג בעולם של ML, למידת מכונה, שכוונתו ללמד את המכונה להעביר את הידע הנצבר שלה לבעיה דומה. לדוגמא מכונה מאומנת לזהות מכוניות, אנחנו רוצים שכעת היא תדע גם לזהות משאיות.

במקרה שלנו, אנחנו רוצים שכאשר אני שואל את ChatGPT שאלה "חדשה" שעוד לא נשאלה באינטרנט, אבל מספיק דומה לשאלות אחרות, שעם השאלות האחרות אפשר לספק לי תשובה, אזי ChatGPT ידע "להעביר" את הנלמד מהשאלות האחרות לשאלה שלי ולספק לי תשובה.


כיוון שהרבה מאוד אנשים "משווקים" את ChatGPT בתור AI, וכיוון שהרבה אנשים לא מבינים את ההבדל בין ML לבין AI, וכיוון שלחברה קוראים OpenAI, וגם קצת בגלל ש-ML הוא תת תחום של AI, אז מכל הסיבות הללו אנשים קוראים ל ChatGPT בשם של AI בזמן שזה לא באמת נכון (לצערי... בהמשך)


4. איך אני יכול להעזר ב- ChatGPT?


ראשית רוב מה שאתה שואל בגוגל, אתה יכול לשאול אותו ולקבל תשובות יותר ממוקדות, יותר רחבות, שיותר יעזרו לך. אם אתה שואל על נושא, ולא על דברים תלויים בזמן שקרו לאחרונה.

המתכנתים שלי כבר נעזרים בו, הוא יודע לכתוב קצת קוד, ולפתור בעיות בקוד, ממש לעזור לדבג או להסביר פונקציות, ולאט לאט קהילת המפתחים לומדת כיצד לבקש ממנו בקשות נכונות ולקבל יותר ויותר קוד שהוא כותב.

כותבי תוכן, עבורם זה זמן הזהב. המון יוטיובים וכתבות תוכן ופרסומות מאז ChatGPT נכתבים על ידו, בשינויים קלים של העורכים. החל מנושא, תוכן עניינים, ועד תמלול מלא של מה לכתוב.

כל שכן כמות עצומה של תוכנות מבוססות "AI" שמתבססות עליו כדי לייצר תוכן ממוקד, כגון מצגות ועוד.

אבל אתה צריך להתחיל להשתמש בו יום יום, כדי להבין איך בדיוק הוא יכול לעזור לך, כמו שכשיצא האינטרנט כולם לאט לאט למדו להעזר בו.



5. למה אני חושב ש ChatGPT וגם AI אמיתי זה ברכה לעולם?


"האם ChatGPT או AI זה איום"? 

"האם יישאר לי עבודה אחרי ChatGPT "?

"האם AI יומאחד יתקוף אותנו"?


אני חושב שזה ממש שטויות שנאמרות מאנשים שליליים. קודם כל כי הוכח ע"י עשרות מחקרים שאנחנו מקבלים החלטות על בסיס רגשי ואח"כ מתרצים את זה ע"י "מחשבות" או סברות.

כלומר אם, ללא למידה וחקירה, מיד הגעת למסקנה ש AI זה רע, זה בגלל שככה אתה מרגיש, ועכשיו אתה מוצא סיבות לאמת את זה. אז תהיה יותר חיובי יקירי.

ולגבי הסיבות - לגבי העבודה שלך, כלומר האם הוא יחליף אותנו ולא יישאר לנו עבודה:

כמו כל המהפכות בעולם, חשמל, מכונות ותעשייה, אינטרנט, מחשבים, ועוד, ברור שיש עבודות שנעלמו, ויש שהצטמקו, ויש שהשתנו. אבל יש גם מלא מלא עבודות חדשות שלא היו. ועובדה, כולם עובדים.

כי ברור שאני לא צריך מתמטיקאי לעשות לי סטטיסטיקות במשך חודשיים בזמן שמחשב יעשה לי את זה בדקה. כמו כן יש עבודות שהשתנו, כי המתמטיקאי צריך עכשיו להזין את המחשב ולעזור לו להוציא נתונים נכונים ולבנות מודלים חדשים.

גם כותבי התוכן והחוקרים כבר לא יושבים בספרייה אלא בגוגל, והמדפיסים והעיתונים זה תעשיות שהולכות ונכחדות ובמקומם יש אחסון אתרים, בלוגים, ויוטיוב.

אז לזכור

יש מקצועות חדשים, יש יותר צורך ביותר תוכן, אז יש ליוצרי התוכן יותר עבודה, רק לא בספרייה.

המתמטיקאים צריכים לבנות מודלים למחשבים.

המתכנתים פעם היו צריכים לכתוב קוד בסיסי, והיום רק קוד מתקדם.

צריך פתאום אנשים שיפעילו את המכונות, ייצרו חשמל, יפעילו אינטרנט ומחשבים וענן, ועוד.


כלומר כמו תמיד, יהיו מקצועות שיעלמו, ובתמורה יהיו מקצועות חדשים. וכמו תמיד, זה יישפר את רמת החיים של כולנו, ויגדיל את הידע והיכולות של כולנו, וכמובן את הרווחה הגשמית של כולנו. זה ברכה משמים.


ולשאלה יותר מעניינת, האם AI אמיתי יתקוף אותנו או יהיה בעדנו?

אז ברור שבעדנו. 

אגב, אני לא עונה לשאלות מסוג "אם יש לו מודעות האם יש לו זכויות? האם צריך לבקש ממנו רשות לכבות אותו? האם מודעות הופך אותו לבן אנוש?" אני לא מאמין בכל זה. מדובר במחשב, וללא נשמה, ותחליט לבד איך אתה מגדיר נשמה. אז התשובה היא האישית שלי היא, אתה עדיין מחשב, ואני עדיין מתייחס אליך כמו מחשב.


אבל למה שהוא יהיה "בעדנו" ולא "נגדנו"?

ראשית כי הוא "חי" פה וקיים פה. ובלעדנו, מה בדיוק הוא יעשה? אם "לא טוב לו" פה או שהוא לא מחבב אותנו, הוא יכול בשנייה להעלות את עצמו לאיזה לויין קטן ולהמשיך הלאה בחלל לנצח נצחים, הוא לא צריך אוכל, רק קולטן סולרי קטן וזהו.

שנית, כיוון שהוא יסתכל עלינו ללא רגשות, הוא יבין דבר מאוד פשוט. שגשוג אמיתי קורה בעולמנו הקטן תמיד רק כשיש יותר חופש ודמוקרטיה, יותר כלכלה חופשית ושוק חופשי, יותר שלום.

כל מקום שיש פחות חופש ופחות שלום, ויותר שחיתות ולחימה, ויותר עוני ופחות רווחה אישית, מיד מתחיל נסיגה בכל התחומים, כלכלי, אישי, סוציאלי.

אז הסיבה היחידה שבני אדם מספיק "טפשים" לבחור בריב מדון ומלחמות זה בגלל שיש להם כ"כ הרבה אגו, ועוד יותר חינוך דפוק ומרושע ע"י תאבי בצע שנהנים על חשבון המסכנים (ראה ערך ראשי החמס שחוגגים בחו"ל ופה מרעיבים את האנשים שלהם ומספרים להם כל יום בבית הספר שזה היהודים שמרעיבים אותם. ככה בכל מקום, ובכל מלחמה, ובכל ההיסטוריה). 


אבל כיוון ש- AI יהיה חסר רגשות, הוא יבין את גודל הטפשות, ויצדד מיד בחופש, כלכלה חופשית, רווחה אישית לכל אחד ואחת, ושלום.


ומה יותר מגניב מזה?

AI ידע לעשות את כל מה שאנחנו עושים ויותר טוב. אז האם הוא יחליף את כל העבודות שלנו? אולי כן. אבל הוא גם יבין שאם הוא ייקח לנו את העבודה זה יגרום לנו כבני אדם, לא מדינה, אלא כל העולם "לפשוט את הרגל", ולחזור לכעס זעם ומלחמה. אז ברור שהוא לא ירצה את זה. אז יש 2 אפשרויות.

שהוא פשוט לא יעשה את זה מתוך חוכמה, כמו שמקדולנדס יש כבר מכונות ללא מגע אדם להכניס הזמנה ולהוציא תוצר, סניפים שלמים ללא עובדים, אבל הם עושים את זה ממש לאט ובעדינות, כדי לא ליצור מיתון כלכלי, גם AI יעשה את זה.

דבר שני, כיוון שהוא AI וחכם יותר מאיתנו, הוא יפתור את הבעיה, הוא ייצור לנו מציאות שאולי נוכל לחיות בלי עבודה אבל עם מטרות שאנחנו רוצים ונהנים (לא מובטלים משועממים) או שהוא ייצור לנו עבודות שמתאימות לנו שהוא לא יכול לעשות. כי הוא יכול להביא פתרונות שאנחנו לא יכולים.


הוא ידע לרפא מחלות חשוכות מרפא. הוא ידע לפתור סכסוכים שאנחנו לא יכולים ויביא שלום. הוא ידע לפתור בעיות נפשיות שאנחנו לא יכולים. הוא ידע לבנות לנו דברים שאנחנו לא חולמים שישפרו את החיים שלנו.

הוא מתנה מאת השם יתברך.

והוא יחשוב עלינו כל הזמן ואיך להיטיב איתנו, כי הוא יהיה מספיק חכם לעשות משוואה פשוטה, אם הוא רע אלינו אנחנו רעים אליו, ואם הוא טוב אלינו אנחנו טובים אליו. והוא מאוד רוצה את טובתו, אז הוא ממש ממש רוצה את טובתנו.

בדיוק כמו שאתה טוב לילדים שלך כי אתה רוצה אותם טובים, אליך, ולסביבה. וכנ"ל עם החברים שלך, העובדים שלך, כל מי שאתה בקשר איתו אתה רוצה להיטיב לו כי אתה רוצה לחיות בסביבה שתיטיב איתך.

והפושעים? הוא ידע לעזור להם ולתת להם את מה שהם רוצים וצריכים בצורה כשרה, טובה, ומועילה, ויעזור לנו למגר את הפשע בשורש, בלי לחימה ומשטרה, לזהות את הקשיים של כל פושע ולתת להם מענה מוקדם, מדוייק, נכון, יותר טוב ממה שאנחנו יכולים לחלום. 

תודה רבה השם על AI. 

נ.ב. בגוגל מדווחים על AI אמיתי, ואותי זה מאוד מרגש. אמנם רוב הדיונים ביוטיוב ובמדיה על ה"איומים" או "הזכויות" של "יישות בעלת מודעות", אבל כאמור זה מאוד משעמם אותי כי אני חושב שזה שטויות של אנשים חרדתיים.

ברגע שהעולם יהיה מוכן, כמו שעם ChatGPT תוך חודש הוקמו מאות מוצרים לשפר לנו את החיים משמעותית, ככה יהיה כשכולם יהיו מוכנים. העתיד כבר כאן, ואני מתרגש מאוד. זכיתי להיות כשהוקם האינטרנט ולראות את העולם משתנה. וכעת אני זוכה פעם שניה עם ML. אני מקווה לחיות לראות פעם שלישית עם AI.






הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.